Badman (Demo)
Så, nu är jag klar med den första "riktiga" låtuppgift. Den här gången skulle vi skriva en reggaelåt, så jag har försökt göra så gott jag kan. Notera att det är en demo, så det är ingen Celine Dion på sång direkt. Det är ingen kvinna överhuvudtaget faktiskt, det är en man. Det är jag.
Hur som helst så ska jag försöka lägga upp så mycket jag kan här så att ni kan ge mig feedback och kanske sprida min musik! Så klicka på länken där uppe så ska ni kunna ladda hem låten.
Jag har tänkt att använda den här bloggen som en "musikdagbok" för mig själv genom att skriva ner hur jag gjort mina låtar lite kort, för att sedan kunna kolla tillbaka och se vad jag lärt mig och gör annorlunda i framtiden! Så, ni som inte är så intresserade av musiknörderi kan ju hoppa längre ner i texten nu!
Jag har tagit den gamla klassiska Bob Marley-reggaen som inspiration till den här låten för att, ja, vad annars? Jag försökte fånga svänget, de små nyanserna och även ljudet. Jag noterade bluesinfluenser som var väldigt nedtonade i mycket av Marleys musik så jag försökte lyfta fram det lite mer. Texten är politiskt influerad och titeln, ja, den vet Oskar vad den handlar om!
Inspelningsmässigt så är trummorna Addictive Drums med en otroligt upp-pitchad virvel för det där klassiska reggaesoundet. Rimshotsen är Ultrabeat och timbale-slagen är Ultrabeat dubbat med kantslag från Addictive.
Så, nu är jag klar med den första "riktiga" låtuppgift. Den här gången skulle vi skriva en reggaelåt, så jag har försökt göra så gott jag kan. Notera att det är en demo, så det är ingen Celine Dion på sång direkt. Det är ingen kvinna överhuvudtaget faktiskt, det är en man. Det är jag.
Hur som helst så ska jag försöka lägga upp så mycket jag kan här så att ni kan ge mig feedback och kanske sprida min musik! Så klicka på länken där uppe så ska ni kunna ladda hem låten.
Jag har tänkt att använda den här bloggen som en "musikdagbok" för mig själv genom att skriva ner hur jag gjort mina låtar lite kort, för att sedan kunna kolla tillbaka och se vad jag lärt mig och gör annorlunda i framtiden! Så, ni som inte är så intresserade av musiknörderi kan ju hoppa längre ner i texten nu!
Jag har tagit den gamla klassiska Bob Marley-reggaen som inspiration till den här låten för att, ja, vad annars? Jag försökte fånga svänget, de små nyanserna och även ljudet. Jag noterade bluesinfluenser som var väldigt nedtonade i mycket av Marleys musik så jag försökte lyfta fram det lite mer. Texten är politiskt influerad och titeln, ja, den vet Oskar vad den handlar om!
Inspelningsmässigt så är trummorna Addictive Drums med en otroligt upp-pitchad virvel för det där klassiska reggaesoundet. Rimshotsen är Ultrabeat och timbale-slagen är Ultrabeat dubbat med kantslag från Addictive.
Tamburinen är en Apple-loop och koskällan är Ultrabeat.
Gitarrerna är Amplitube 2 och basen är faktiskt Garageband. Midi med andra ord...
Elpianot är Logics egna med en tremoloplugg.
Sången är inspelad i kanske världens sämsta fluttereko-sovrum med en SM57a. Det är ett leadspår, ett stämspår och 8 körer.
Mixningen är inte så komplicerad. Det är bara ett reverb (förutom Amplitubes inbyggda spring) som alla spår delar på för en simplistisk feel. Sången är körd genom hi-pass, Vocal Rider, Autotune, Waves Renaissance kompressor, EQ, send till reverbet och ett pingpong delay. Effekterna som hörs (telefondisten och ekot) är in-automatiserade på leaden för att slippa så många spår.
Körerna är egentligen bara rejält ihoptryckta av en Waves CLA-76 och sedan en send till reverbet.
På masterbussen ligger en Waves SSL busskompressor och sedan paralella limiters för att få upp volymen lite och limma ihop allt en smula.
Gitarrerna är Amplitube 2 och basen är faktiskt Garageband. Midi med andra ord...
Elpianot är Logics egna med en tremoloplugg.
Sången är inspelad i kanske världens sämsta fluttereko-sovrum med en SM57a. Det är ett leadspår, ett stämspår och 8 körer.
Mixningen är inte så komplicerad. Det är bara ett reverb (förutom Amplitubes inbyggda spring) som alla spår delar på för en simplistisk feel. Sången är körd genom hi-pass, Vocal Rider, Autotune, Waves Renaissance kompressor, EQ, send till reverbet och ett pingpong delay. Effekterna som hörs (telefondisten och ekot) är in-automatiserade på leaden för att slippa så många spår.
Körerna är egentligen bara rejält ihoptryckta av en Waves CLA-76 och sedan en send till reverbet.
På masterbussen ligger en Waves SSL busskompressor och sedan paralella limiters för att få upp volymen lite och limma ihop allt en smula.
Så, nu har jag fått ur mig det. Hoppas ni gillade låten i alla fall. Det är första gången jag gör något sånt här så det kan ju som bara bli bättre i framtiden...
Nu är jag sjukt trött, ids inte skriva så mycket mer. Får uppdatera under morgondagen med mer vardagliga ting and ting an'...
Jo! Det står 14 - 13 i tävlingen då Rosanna har sett Johan Palm. Stackars henne. Jag har faktiskt sett Elin Blom från Idol också, men det räknas inte då jag inte kunde bevisa det tidigare!
Golf!
Golf!
exemplariskt :D jag gillareja! skulle ju lätt kunna höras på redan radion imorn liksom!
SvaraRaderaTack så mycket :D Skulle ju vara roligast om den spelades utan min tillåtelse, bara snor den liksom!
SvaraRaderaNämen vänta nu, förstår jag det rätt. "Det är ingen kvinna överhuvudtaget faktiskt, det är en man. Det är jag." Är det du, du som sjunger alltså? Imponerande
SvaraRaderaHaha, ja tro det eller ej Lykke ;D Tack så mycket! :)
SvaraRaderashit alexander! detta är så grymt imponerade. jag gillar låten som satan verkligen. lyssnar ju faktiskt en hel del på reggae och denna platsar utan minsta tvekan bland de "stora". svinbra gjort allting!
SvaraRaderaOj, tack! Verkligen, nu blev jag lite rörd! Vad kul att det gillas :D Reggae är ju faktiskt jävlit soft!
SvaraRadera