lördag 14 maj 2011

Ghost


Hej igen. Sofie är på besök här och kulmen av denna visit var igår då vi såg Ghost spela på Strand. Så, med andra ord antar jag att detta inlägg kommer att bli lite av en recension. Hoppas att jag inte skriver för långt as usual...
Ja. Jag har lyssnat på Ghost i princip sedan de släppte debutalbumet Opus Eponymous sent förra året och det tog inte en lång stund innan jag var så där härligt band-förälskad. Igår så värmde In Solitude upp och ja visst, de röjer på och så och det är ju bättre än de felsta svenska band i samam genre men jag kan tycka att det är lite för enkelt. Sån där gitarrtuggarmetal som man kan skriva på ett par minuter typ. Men bra röjj! Sen så Ghost då. Jag tycker att det är så fantastiskt. Även om allting är cliché (alla är klädda i mörka huvor utom sångaren som har dödsmask och påvehatt, de spelar läskig spökmusik mellan låtarna och texterna handlar om ondska och Satan) så fungerar det så bra! Det är ju givetvis med en mängd glimten i ögat, men det hindrar en inte ifrån att tycka att det är så jävla coolt bara. Och man ska inte bara prata om deras image. Det är ändå låtarna som jag har fallit för. Det är inte jättenyskapande, men det behövs inte om man är lite bättre än alla andra eller hur? Det är Black Sabbath-rock med fruktansvärt välskrivna refränger. Alla band som skriver musik som jag tänker "fan, jag kommer aldrig kunna skriva så här bra refränger" har jag mycket repekt för.

De grymmaste grejerna med Ghost's spelning:

-Att sångaren inte sa ett enda ord förutom att viska "Ritual" innan sista låten men att man ändå tycker att "påven" är en sjukt bra frontman.
-Att det låter precis som på skiva. Alla spelar bra och sångaren sjunger riktigt bra jämfört med många andra artister som faller igenom totalt live.
-Faktumet att hela Strand kan alla ord och skrålar med ohämmat (inklusive undertecknad, vilket gör att jag inte kan lägga upp min egen video av "Ritual" då man bara hör mig försöka sjunga överstämmor...).
-Min och Rosannas favorit: Att "påven" stod bakom bandet och bara höll koll på sina undersåtar då de spelade den instrumentala "Genesis".
-Slutligen, att sångaren gav nattvarden med mariekex och rött vin till folk längst fram under sista låten. Så otroligt skönt!

Kort och gott så är hela grejen med Ghost helt fantastiskt. Så bra så att jag bara kan skratta, och jag längtar verkligen efter nästa platta! Här kommer en video som jag norpat från youtube.com. Se och njut!

Ghost - Ritual (live @ Strand)

Golf!

1 kommentar:

  1. Det låter inte som på skiva, det låter sjukt mycket bättre!

    SvaraRadera